Willem Bouwman | Bouwman Tug, Engelse Kade 5 | Zierikzee

Sinds 1959

‘Zierikzee is de thuisbasis waar vader/grootvader, Willem Bouwman sr., in 1959 met Oliehandel Bouwman startte aan ’t Luitje. Op een gegeven moment heeft opa de voormalige reddingsboot “Koningin Wilhelmina” overgenomen. Hiermee is het sleepbotenverhaal van de Bouwmannen uit Zierikzee allemaal begonnen. Vader/grootvader Willem kocht deze boot om er loods en douanemensen mee te varen naar coasters, die de toen nog open Oosterschelde in en uit vaarden. Ook coasters die nog in Zierikzee laden en losten werden ermee geassisteerd. Vanzelf werden er ook andere sleepklusjes mee gedaan.’

‘De vierde zoon, Gerrit Bouwman, is in 1977 bij het bedrijf van zijn vader  begonnen. Binnen het familiebedrijf ben ik nu dus de derde generatie. Al 16 jaar als kapitein op de vloot. Samen met mijn vader Gerrit dirigeren wij de maritieme service vanuit Zierikzee wereldwijd!’

Zeeuwse Glorie

‘Geen “Hollands Glorie” maar “Zeeuwse Glorie”; met de sterkste zeeslepers van Schouwen-Duiveland varen we wereldwijd voor dienstverlening in de bagger, berging & offshore en/of sleepreizen over de wereldzeeën. Van +50°Celsius in Dubai tot Sakhalin, het oosten van Rusland boven Japan. Van de Zwarte Zee tot de Witte Zee, van de Atlantische Oceaan tot de Noordelijke Barentszzee in wintertijd: voorbij Nova-Zembla: -20° tot -25°Celsius anker behandeling, maar ook slepen door het ijs. Zo heeft Bouwman al vele succesvolle sporen getrokken en nagelaten in de sleepvaart.’

‘Een no-nonsense mentaliteit met een 20 tot 30 tal bekwame ervaren vaklui in dienst. Die zeebonken maken tenslotte het werk op de schepen, zij verlenen de service bij de klant. Zij doen hun uiterste best het Zeeuwse/Zierikzeese vaandel hoog te houden!’

Onze zeeslepers

‘Zo hebben we het afgelopen jaar met 3 zeeslepers, vanuit “Zierikzees grondgebied”, een aantal Europese sleepreizen gemaakt en meegewerkt aan de diverse wereldwijde natte waterbouw projecten. Als voorbeeld onze kleinste sleper, met o.a. kapitein Joop aan boord, zijn we het afgelopen jaar diverse havenprojecten gestart. Assistentie voor de baggerij in Litouwen, daarna Finland en eind van dit jaar België en Frankrijk. Kapitein Joop is al 36 jaar in trouwe dienst en heeft nog steeds hart en passie voor de zaak!

‘De zusterschepen “Dutch Power” en “Dutch Pearl” zijn in 2009 en 2010 nieuw gebouwd bij Kooiman Marine Group in Zwijndrecht. De boten zijn ruim inzetbaar en uitgerust met hydraulische pennen en kranen, en state-of-the-art brug apparatuur voor een veilige werkomgeving. Het zijn mooie schepen, échte werkpaarden.’

‘Zo heeft de “Dutch Power” op een baggerijproject gewerkt in Mauritanië, West- Afrika, voor de aanleg van een grote terminal en heeft nog sleepreizen gedaan in de zomer naar Noorwegen en Denemarken. De “Dutch Pearl” heeft het afgelopen jaar meer in de offshore windenergie gewerkt, en verschillende sleepreizen gemaakt rond Europa, van Ierland, Schotland en via Zweden naar Polen. We komen nog eens ergens zullen we maar zeggen.’

Goed onderhoud

‘De slepers hebben de kleuren geel en wit. Is erg besmettelijk, je ziet er snel roest op. Maar bij de projecten die we uitvoeren is het overal ‘safety first’ en dan zijn deze kleuren niet verkeerd, we vallen altijd op. Onze schepen worden jaarlijks onderworpen aan een inspectie, dat is ook nodig. Terugkerend uit bijvoorbeeld Afrika, hangen er toch wat tropische vruchten aan de onderzijde. Goed onderhoud is een must.’

‘Tenslotte de bunkerboot “Dutch Petrol”, die is bijna altijd te vinden in onze thuishaven in mooi Zierikzee. Met de bijnaam “Oliesjeik” 😉 in en rondom de Oosterschelde, om de visserij, beroepsvaart en industrie te voorzien van onze service: brandstof, oliën en vetten.’

‘De corona crisis, we hebben uiteraard goede zorg gedragen voor onze bemanning. We vermijden het OV, familie komt hun halen of brengen. Zo nu en dan regelen we een huurauto. We denken nu vooral terug aan de goede tijd en hopelijk staat die snel weer voor de deur.’

Zierikzee

‘Het mooiste in Zierikzee? De haven en natuurlijk de aangrenzende Oosterschelde. De bruinvissen en zeehonden die je onderweg soms tegenkomt, maar zeker ook de Deltawerken en Zeelandbrug, waar we ook aan meegewerkt hebben. Als we aan komen varen op de Oosterschelde, blijft de dikke toren ons baken, rekening houdend met de zandbanken, zijn we dan eigenlijk al thuis. Zodra als het straks weer kan, mossels eten op de haven of tapas smikkelen in de binnenstad.’

📸 Dick van der Veer Fotografie