Buitengewoon! | Annette Broekhuizen, Markt 33 | Brouwershaven

Zeeuwse van origine?

‘Nee, ik ben een geboren Dubbeldamse, het staat zelfs in mijn paspoort. Nu is het een wijk van Dordrecht, destijds was het een dorp apart. Je mocht niet zeggen dat je uit Dordt kwam, als je uit Dubbeldam kwam.

‘Door het werk van mijn man Leen in Zeeland belandt. We hebben nog een tussenstop in Brabant gemaakt, omdat ik Zeeland té ver weg vond van mijn werk destijds qua reizen. We zijn toen net bij de Belgische grens terecht gekomen. Voor mijn werk was ik best veel in het buitenland. Op deze manier was alles voor mij toch nog goed aan te rijden.’

‘Mijn man werkte in Vlissingen, en uiteindelijk zijn we na vier jaar Brabant in Zeeland terecht gekomen. In de zak van Zuid-Beveland, Ellewoutsdijk om precies te zijn. Daar hebben we geweldig gewoond! Inmiddels wonen we trouwens al 30 jaar in Zeeland.

Ellesdiek | Zuid-Beveland

‘We waren zoekende. Op een gegeven moment belt mijn man en zegt ‘we hebben het gevonden, écht iets wat we willen’. Een oud boerderijtje midden in het dorp met veel grond erbij, waar ook de oudste bomen van het dorp voor de deur stonden. Op slag verliefd! Moest wel flink aan verbouwd worden. Mensen om ons heen zeiden ‘wat gaan jullie in godsnaam in Ellewoutsdijk doen?’ 😂 Maar wij zagen het helemaal zitten! Er was ook een enorme grote schuur bij, daar is uiteindelijk ook de winkel ontstaan, bijna 20 jaar geleden.

‘In Ellewoutsdijk ben ik dus echt gestart met de verkoop van leuke oude en nieuwe meubels alsook woonaccessoires. Het kriebelde eigenlijk altijd al, was continu bezig met klussen, opknappen en stylen. Zo is het eigenlijk ontstaan, heb al veel dingen weggekwast zeg maar 😉 Mijn werk bracht dat ook met zich mee, destijds werkte ik als etaleuse (tegenwoordig met een mooi woord ‘visual merchandiser’) in verschillende winkels. Kwam Leen thuis zei hij ‘Jan des Bouvrie is weer bezig geweest’, had ik ineens een kamer weer volledig anders gestyled 😄 We hebben er bijna nog een complete boerderij bijgebouwd, de tuin helemaal opgeknapt.’

Uiteindelijk 14 jaar met zoveel plezier in Ellewoutsdijk gewoond. Met hele mooie herinneringen. Onze zoon is daar ook geboren, da’s dus een echte Zeeuw’.

‘Mijn man werkte inmiddels niet meer in Vlissingen maar in Rotterdam. Die was het heen en weer rijden wel een beetje beu. Dan gaat het toch weer een beetje kriebelen…Nadenken en afvragen of je uit Zeeland weg wilt. Nee dus! We zijn beiden écht helemaal verslingerd aan Zeeland! Het liefste had ik het huis in Ellesdiek opgetild en hier zo in Brouwershaven neergezet.’

‘Rotterdam is voor Leen inmiddels alweer passé, hij werkt nu in Utrecht. Vanwege het coronavirus werkt hij ook van huis uit, maar normaliter rijdt hij dus nog steeds erg veel en maakt lange dagen. Hoe dan ook, het weegt nog steeds niet op tegen het woongenot in Zeeland.’

Brouwershaven | Schouwen-Duiveland

‘We zijn gaan rond kijken, houden wel van wat kleinschaliger. Als je jong bent wil je het liefst midden in de stad wonen. Nu denken we ‘als we de drukte willen opzoeken, rijden we er toch naar toe?’ Uiteindelijk kom je dan toch thuis in een lekkere rustige omgeving. Brouwershaven sprak ons ontzettend aan vanwege de Haven, de Markt, het winkelaanbod en de school. In principe is alles er gewoon. Kijk je hebt geen Hema, maar dat hoeft van ons ook niet. Het is gewoon heerlijk hier, bootje in het water en zeilen maar.’

‘Er stond een prachtig pand aan de haven te koop. Ik ben als eerste gaan kijken, Leen had geen tijd. Als een blok voor gevallen… Dat werd dus een rijksmonument, maar wel met een mooie grote tuin erbij én een achterom. Ik zocht eigenlijk een woon/winkelpand, ik had mijn winkel al en die moest gewoon mee. De combinatie woon/winkelpand, waar het wonen aangenaam was maar waar het ook leuk was voor de winkel, bleek een lastige. De gemeente Zierikzee was in die tijd erg moeilijk met vergunningen afgeven voor panden waar geen bestemming op zat. Misschien gaat dat nu soepeler, destijds in ieder geval niet.’

Markt 33

‘Wij zagen dus wel mogelijkheden voor de winkel, maar het wonen vonden we dan niet aangenaam genoeg. En dat laatste vinden we erg belangrijk. De makelaar belde en vertelde dat er een oud pakhuisje vrij kwam in Brouw. Het was véél kleiner dan wat we gewend waren, maar we hebben het wel gedaan! We hadden een prachtig woonhuis, waar we ook weer 14 jaar in gewoond hebben. De winkel heb ik al die tijd hier schuin tegenover gehad.’

‘We hebben nog overwogen om het wat ‘hogerop’ te gaan zoeken, richting Zuid-Holland, misschien wel weer een boerderij. Zuid-Holland zou ook voor het werk van Leen natuurlijk goed uitkomen. Voor mij maakt het op zich niet uit waar ik mijn winkel heb. In de zak van Zuid-Beveland had ik voldoende klandizie, als de mensen het leuk genoeg vinden komen ze. Maar eerlijk gezegd vinden wij in Zuid-Holland niet meer wat we in Zeeland hebben. Dus dat was lastig.’

‘Toen was de keuze snel gemaakt. We zijn toch hier in de omgeving gaan zoeken. Je realiseert je dan ook weer hoe fijn het is om in Brouwershaven te wonen. Lekker op het bankje naar de bootjes kijken. Het is uiteindelijk na wat plusjes en wat minnetjes dit pand geworden. Goed over nagedacht, klap erop gegeven en gekocht. Zes jaar geleden zijn we naar dit pand aan de Markt 33 verhuisd, en heb je ineens een winkel aan huis.’

Marktvisie

‘De stadsraad, ondernemersvereniging, gemeente en menig inwoner zijn goed bezig in én voor Brouwershaven. De Haven is aangepakt, heeft een Greenpoint gekregen, en is écht ontzettend opgeknapt! Op de planning staat de Markt, die gaat ook een make-over krijgen. Dat zou fijn zijn. We waren een pilot op Schouwen-Duiveland.’

Grevelingenmeer

‘Gek op het Grevelingenmeer! Op de dijk gaan staan, de luchten, de vergezichten, het weidse en de wind! Dat is waar we toen we net in Zeeland kwamen wonen, heel erg aan moesten wennen. Mijn tuinpotten zijn in die begintijd ook allemaal kapot gewaaid, omdat ik vergat ze in een goede hoek weg te zetten. Nu kan ik niet meer zonder de wind.’ 😄

Schouwen-Duiveland

‘Het eiland heeft alles, het is zo gevarieerd. Je kan naar het bos, je hebt strand, je hebt de polders en de dijken, gewoon alles! Tel daarbij op het eeuwige vakantiegevoel.  BLØF zingt niet voor niets ‘de zoute zee slaakt een diepe zilte zucht’. Die heerlijke lucht die je tegemoet komt als je bent weg geweest. Dan voel je je weer thuis, dat is gewoon zo.’

Buitengewoon!

‘Leen en ik hebben nog een ‘guilty pleasure’ en dat is Frankrijk. Nee, ik ga niet met het Renault 4tje naar Frankrijk, maar met een grote bus 😄 De liefde voor het Renault 4tje komt natuurlijk wel voort uit Frankrijk. Dat is mijn eilandautootje. Heel af en toe moet hij wat verder rijden, dan gaat hij mee naar Zuid-Holland. De brocante spullen voor Buitengewoon! komen voornamelijk uit Frankrijk. Dan ga ik lekker op pad, alleen, met Leen of soms met iemand anders.’

‘Uiteraard heb ik mijn adressen in Frankrijk, maar het leukste is het onverwachtse. Onderweg iets tegenkomen wat je onvoorzien in kan laden, dan is mijn dag helemaal goed!

‘Nee, ik heb geen bepaalde regelmaat dat ik naar Franrijk ga om in te kopen. Inmiddels heb je ook die ervaring dat je wat voorraad hebt staan en niet ineens denkt van ‘nu moet ik’. Zeker in het seizoen als het heel erg druk is, heb je echt geen tijd om in te gaan kopen in la douce France. Daarbij komt natuurlijk ook de inkoop van woonaccessoires en kleding hier in Nederland. Mijn moeder gaat bijna altijd mee op inkoop in Nederland, dat vindt ze helemaal geweldig! 83 jaar inmiddels, maar nog lekker gezellig mee op pad.

De zomer van 2020

‘De corona heeft de afgelopen maanden een dubbel gevoel gegeven. Er zullen bedrijven zijn die er helaas echt erg veel last van hebben ondervonden. Hier was het topdrukte.’

Volg Buitengewoon! ook op 👉 Facebook en Instagram.